KRUŠNOHORSKÁ ŽELEZNICE MOST-DUBÍ-MOLDAVA

Číslo magnetky 797

Kraj:  Ústecký

Okres:  Teplice

 

Díky nezměrnému úsilí se členům Klubu přátel Krušnohorské železnice podařilo v budově nádraží Osek - město shromáždit i naprosté unikáty. Uvidíte zde například původní stojan na lyže z nedaleké stanice Hrob či zabezpečovací kříž vícekolejného přejezdu z Dubí.

 

Z dolního nádraží v Oseku sem sběratelé přestěhovali pracovní stůl, čekárnu a výdejnu jízdenek upravili do stavu, v jakém byly přibližně v roce 1985. Mezi stálé exponáty patří také nástěnka o historii jízdenek a nechybí ani návěstidla či přístroj na obsluhu výhybek.

 

Nádraží v Oseku ve všední dny slouží jako konečná stanice pro vlaky z Mostu či Rakovníka. Na Moldavu zajíždí soupravy pouze o víkendech, svátcích nebo prázdninách.

 

Z historie trati Most - Moldava: trať spojující Most a Moldavu v Krušných horách vedla kdysi až do saského Freibergu. I když ztratila mezinárodní význam, stále patří k nejkrásnějším lokálkám u nás. Pro svůj profil a stavební provedení bývá trať nazývána moldavskou horskou dráhou. Vlak na ní překonává náročný horský terén pomocí tří viaduktů a dvou tunelů.

 

Na čtyřicetikilometrové trati není nouze o zajímavá místa. Motoráček zastavuje na nádraží Louka u Litvínova, kde se při obsazování pohraničí československým vojskem na konci roku 1918 mocně bojovalo, což připomíná pamětní deska na výpravní budově. Od nádraží Osek město se zase výletníci vydávají k areálu oseckého kláštera cisterciáků. U města Hrob překonává vlak údolí po dvou viaduktech. Z Dubí vlak stoupá lesnatou krajinou s výhledy do údolí a na svahy Bouřňáku. Mezi zastávkami Mikulov a Mikulov - Nové Město projíždí vlak dvěma tunely a údolí překonává po třetím viaduktu na trati. Ocelovou mostovku 117 metrů dlouhého viaduktu podpírají 31 metrů vysoké zděné pilíře. Konečnou na trati je nádraží Moldava v Krušných horách.

 

 

FotoFotoFoto